Dedikasi istimewa untuk permata hati kami...

Thursday, December 9, 2010

Kehamilan : Minggu 28

Hari ni genap usia kandunganku 7 bulan. Yeay!!!
Rasa cepat aje masa berjalan. Sedar tak sedar dah masuk trimester ketiga kehamilan. Bermaksud aku baru je melepaskan fasa bulan madu dalam kehamilan. Trimester ketiga ni selalunya dikenali dengan fasa yang penuh debaran, kesakitan dan kesengsaraan. Fasa ni lah juga yang paling menduga kesabaran setiap bakal ibu.


Baby dalam perutku semakin aktif bergerak. Kadang-kadang tengah malam pun dia masih main tendang-tendang lagi dalam perut aku. Paling sweet bila waktu subuh dalam pukul 5-6 pagi si kenit ni menendang-nendang perut umminya. Macam suruh bangun solat Subuh je...

Dah masuk minggu ke-28 ni, aku dah mula rasa susah nak tidur malam. Kadang-kadang susah nak bernafas jugak. Aku jugak rasa kesakitan kat bahagian bawah perut. Rasa macam senggugut gitu. Tak tau la samada kedudukan baby rendah sangat ke atau ape. Ada kakak cleaner kat office aku ni suruh pergi berurut, tapi aku tak berani. Nanti la aku buat appointment lagi sekali dengan Dr. Siti Mariam from SALAM Specialist. Kalau doktor yang consult, aku confident sikit. Maklumlah, doktor lebih tahu keadaan kita dan baby macamana.

Sekarang aku dah makin giat memasang CD bacaan 3 surah pilihan - Surah Yusuf, Maryam dan Luqman untuk diperdengarkan kepada baby. Kalau ada kelapangan, aku mengaji jugak. Kadang-kadang baby bergerak dalam perut bila aku pasang CD tu. Seronok pulak bila dia respon. Aku ada baca dalam internet, baby di usia trimester ketiga kehamilan dah peka terhadap bunyian dan dah boleh kenalpasti suara ibu bapanya. So, ibu dan bapa kena rajin berbual dengan anak dalam kandungan dan biasakan baby dengan ayat-ayat Al-Quran, muzik instrumental klasik dan sebagainya untuk meransang minda anak.


aktiviti wajib tiap pagi



Minggu depan adalah next appointment aku untuk check up dengan klinik kerajaan. Rasanya cuma kena minum air gula sekali lagi je. No further check up. Mak dan ayah aku pulak dah offer rumah mereka untuk buat kenduri doa selamat sikit untuk aku. Nampaknya bulan depan kena balik Klang lagi. Aku plan nak ke SALAM Specialist Seksyen 19 Shah Alam sekali lagi untuk scan dan buat further check up dengan Dr. Siti Mariam bila balik Klang nanti. Harap-harap semuanya OK. InsyaAllah.



4 comments:

  1. semoga baby kak maz & abg daus shat, cerdik dan menjadi insan soleh or solehah bila besar nanti.
    amin :D

    ReplyDelete
  2. thanks for the du'a...
    amin...

    ReplyDelete
  3. sekejap je dah 7 bulan ek..aritu jumpa kak mas perut kecik je lagi..;)semoga selamat semuanya..

    ReplyDelete
  4. Nep, a'a tula pasal... rasa cepat je masa berlalu.
    amin... harap2 gitulah... nervous jugak ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...