Dedikasi istimewa untuk permata hati kami...

Tuesday, November 30, 2010

Trip to Langkawi - Part 2

Sambungan dari Part 1

Seperti yang dijanjikan, aku sambung balik kisah percutian aku dan keluarga...
Hari kedua, kami habiskan masa explore lagi Pulau Langkawi ni. Destinasi pertama kami pagi tu - Langkawi Cable Car. Langkawi Cable Car ni terletak di Oriental Village. Sewaktu kami sampai jam 9.00 pagi, hujan renyai-renyai. Cable car pun masih belum beroperasi lagi. Jadi kami buat keputusan untuk pusing-pusing seluruh kawasan Oriental Village tu dan cari kedai makan. Cantik jugak tempat ni, ada deretan kedai-kedai cenderahati, mini zoo, dan tempat yang cantik juga untuk bergambar. Tapi sayangnya, banyak kedai-kedai masih belum beroperasi termasuk kedai makan. Cuma ada satu je gerai yang buka, itu pun cuma ada roti canai je. Oleh kerana dah tak ada pilihan, kami makan juga di situ. Roti tak berapa sedap, harga cekik darah nak mampus. Sekeping roti canai kosong - RM1.20!. Silap kami jugak, tak sarapan awal-awal kat Pantai Cenang. Kalau kat sana, banyak pilihan.

gambar-gambar sekitar Oriental Village

Selesai sarapan, kami tengok kereta kabel dah mula bergerak kat atas. Kami cepat-cepat ke kaunter tiket. Mujur masih tak berapa ramai pengunjung kat situ. Kalau ramai, alamatnya kena beratur panjang. Harga tiket untuk dewasa RM15/seorang.

Pengalaman berada dalam kereta kabel - huh sangat mendebarkan dan mencemaskan (especially bila naik sewaktu baru lepas hujan dan cuaca berangin). Mula-mula naik tak gayat sangat. Tapi, bila lepas aje tiang besar yang kedua, dia naik makin tinggi dan waktu tu rasa macam nak turun balik je. Buktinya... tengok picture my mom and brother kat bawah ni. Muka suspen huhu....

Makin ke atas, tekanan udara makin rendah. Waktu ni telinga pun berdengung. Angin pulak jangan cakap la... menderu-deru masuk ikut tingkap cable car tu, siap bergoyang-goyang lagi. Masing-masing duduk keras je dalam tu sebab takut cable car tak seimbang. Dalam kami berenam, my husband lah orang yang paling penakot sekali. Dia tak tengok keluar langsung. Asyik pandang bawah je. Jenuh jugak aku umpan dia suruh menikmati pemandangan kat luar especially bila kami lalu di atas Air Terjun Telaga Tujuh... Tapi haram... tak teruja langsung dia nak tengok... Adala jeling-jeling sikit, lepas tu pandang bawah balik. Gayat sangat la tu. Tapi bila bergambar, dia cover muka gayat dengan tersengih. Sila lihat pict bawah ni.... hehehe...

perasan tak gelang tangan emas di tangan kananku tu? ada sesuatu yang berlaku pada gelang kesayangan tu... nak tau? akan di'story'kan pada part 3 nanti...

Sampai je di kemuncak, kami terus ke pelantar untuk menikmati keindahan bumi Langkawi. Subhanallah! cantik sungguh ciptaan Allah. Alhamdulillah cuaca tak berkabus sangat, walaupun baru lepas hujan. Kami habiskan masa dalam setengah jam jugak kat atas tu sebelum turun semula.

Destinasi seterusnya, kami nak ke Pantai Pasir Hitam sebab my mom nak shopping barang makanan hasil laut kat sana. Orang cakap harga lebih murah di sana sebab kawasan ni kawasan nelayan. Tapi sebelum ke sana, kami singgah dulu di Perdana Quay yang terletak berhampiran dengan Oriental Village. Tempat ni sebenarnya tempah persinggahan kapal-kapal layar dan bot persendirian mewah. Kalau di Johor Bahru, tempatnya lebih kurang macam Puteri Harbour di Nusajaya. Khabarnya, kat sini jugak ada kedai roti milik Tun Dr. Mahathir - The Loaf. Tapi kami tak pergi pun. Kat sini kami cuma bergambar aje lah.

Perdana Quay

Selesai bergambar, kami terus ke Pantai Pasir Hitam. Bila sampai kat sini, aku ingatkan tempat ni penuh dengan orang dan meriah dengan gerai-gerai jualan. Rupanya sangkaan aku meleset. Tempat ni nampak macam tenang. Tak ada pengunjung pun yang berkelah atau mandi manda kat sini. Mungkin sebab pantainya yang agak kotor. Yelah, kawasan nelayan kan.. Kedai-kedai yang menjual hasil laut cuma ada 3 je. Selebihnya kedai-kedai menjual pakaian, kain batik dan cenderahati. Aku dan my mom sempatlah memborong sikit ikan bilis, keropok-keropok ikan, sotong kering dan makanan ringan untuk dibawa balik esok. Harga boleh tahan murah.

Pantai Pasir Hitam

Selesai shopping, kami mengisi perut makan tengahari dekat gerai makan di situ dan meneruskan perjalanan untuk pulang semula ke resort untuk berehat dan solat Zuhur. Aktiviti kami kemudiannya mandi manda di Pantai Cenang dan sebelah malamnya kami sambung aktiviti shopping di Pekan Kuah. Kali ni my brother nak tambah lagi koleksi coklat untuk dibawa balik esok. Aku pulak sempat membeli set sudu makan untuk kenang-kenangan.