Dedikasi istimewa untuk permata hati kami...

Tuesday, May 10, 2011

Special Request Entry : Faiq's Gadget

Harap pembaca jangan salah faham dengan entry kali ni. Bukan niat nak menunjuk-nunjuk. Dah namanya special request daripada teman-teman sepejabat ummi, so ummi nak cerita sikit barang-barang atau gadget yang ummi beli khas untuk faiq. 

Item #1 : Botol susu


Botol susu Tommee Tippee ni ummi beli selepas terpengaruh dengan fungsinya melalui satu online shop barangan baby. Kalau nak tau botol susu ni best selling feeding bottle dekat US dan UK sebab ciri-cirinya yang sangat natural. Apa yang natural? Cuba perhatikan bentuk botol dan puting dia. Macam payudara asli kan? So, baby yang menggunakan botol susu ni takkan mengalami masalah keliru puting. Selain ianya bebas Bisphenol-A (bahan kimia berbahaya yang selalu digunakan untuk membuat botol susu), botol susu ni membantu ibu-ibu yang nak combine penyusuan daripada botol dan payudara. Harga pun murah sikit dari botol susu yang popular tu - PHILLIPS AVENT.

Item #2 : Puting kosong


Pada mulanya niat di hati tak nak bagi Faiq guna puting sebab terpengaruh dengan cakap-cakap orang kalau pakai puting gigi jongang. Tapi bila Faiq kuat menangis dan merengek, terpaksalah ummi google mencari pacifier jenis apa yang bagus untuk baby. Sampailah ummi ternampak puting dari jenama MAM ni. Puting ni telah direkabentuk dan sangat disyorkan oleh dentist sebab dia bukan puting biasa. Dia adalah orthodontic pacifier. Bila pakai puting ni dia takkan buat gigi jongang atau bagi kesan kepada rahang sebab bentuknya leper. Harga untuk set 2 unit puting ni ummi beli dengan harga RM30++. Kalau ada sale, boleh dapat dalam RM20++.

Item #3 : Set Bottle Sterilizer + Warmer
Sterilizer - RM119.00

Warmer - RM 79.90

Set Sterilizer + warmer - RM198.90 (after less RM120++)

Set jenama Jingle Jungle ni ummi beli masa ada sale di outlet Fabulous Mom Skudai, Johor. Frankly speaking, bila dan experience mengguna set ni, rasanya bottle warmer tu lebih berguna daripada sterilizer sebab ummi akan gunakan warmer tu setiap kali nak panaskan susu dalam botol. Sterilizer tu tak berguna sangat kalau setakat nak steril kan satu dua botol atau puting. Yang tu boleh rendam terus je dalam air panas. Tapi kalau nak steril botol yang banyak, sterilizer ni membantu la. Yang bottle warmer tu ummi siap beli seunit lagi kemudiannya untuk dibagi pada pengasuh Faiq. Rasanya mesti warmer tu helps her a lot sebab tak payah la dia nak jerang air panas setiap kali nak panaskan susu Faiq kan. Just pasang suis, letak air, pastu terus letak botol dalam tu. Dia akan keep warm susu selama mana botol tu terletak dalam warmer tu. Senang kan? 

Item #4 : Set Breast Pump

Set breast pump jenama Spectra3 ni pun ummi beli waktu sale. Harga asal set RM388.00. Selepas less RM328.00. Agak mahal, tapi ummi fikir takpela invest sikit duit untuk pump yang bagus kan. Gambar di atas tu terselit pulak pump manual jenama Safety Plus. Asalnya waktu mengandung dulu ummi beli set Safety Plus tu dulu. Tapi bila dah bersalin dan dah experience mengepam cara manual, ayoyo tersangatla penat dan time consuming. Tu yang ummi terpaksa cari pump elektrik sebab nanti nak bawak pergi ofis senang. Tak curi banyak waktu bekerja kan. Untuk pengetahuan, breast pump yang popular dalam pasaran Malaysia adalah dari jenama Medela dan Spectra. Ada macam-macam model, bergantunglah pada bajet dan kemampuan uols la kan... Bagi ummi, set ini je yang ummi mampu beli.

Item #5 : Termometer

Termometer pun gadget penting jugak untuk monitor suhu badan baby. Sebagai first timer parent, kita tak tau sangat tanda-tanda anak kita demam atau tak sihat kan. So, dengan adanya termometer ni, boleh la kita bertindak cepat kalau suhu badan anak lebih dari suhu normal. Ada macam-macam jenama di pasaran. Dari harga belasan ringgit hingga cecah ratusan ringgit pun ada. Bergantunglah pada kemampuan uols ye...

Item #6 : Kipas hikmat Faiq

Kipas Little Bean ni ummi beli saje-saje je sebab comel sangat. Menggunakan kuasa bateri, kipas ni boleh dikepit pada buaian, baby cot atau pun stroller baby. Tak berbahaya sebab bilah tu diperbuat daripada foam atau span nipis. Kat tengah-tengah tu ada lampu, bila dipasang suis, dia menyala. Harga masa beli RM19.90. Rasanya boleh dapat murah lagi bergantung pada jenama. Selalunya ummi kepit kipas ni kat buaian Faiq. Faiq akan leka tengok lampu kipas ni dan perlahan-lahan dia akan zzzzzzz.....

Item #7 : Minyak Yu Yee, Krim ruam lampin

Barang-barang kat atas ni pun penting jugak. Kalau tak ada, susah. Kiranya ianya must have items la. Tak mahal pun...cuma sebamed tu mahal sikit la... tapi mujarab.

Kat bawah ni ummi listkan link online shop dan juga kedai yang selalu  ummi shopping item-item di atas ye. Harap dapat membantu uols...

1. Little Whiz Marketing (Kedai dia ada dekat Setia Alam, Selangor. Boleh refer website utk dapatkan alamat) 


3. Fabulous Mom (selalu pergi outlet di Skudai (berhampiran Sutera Mall JB. Boleh refer website untuk tahu outlet di negeri lain)

4. QQ Kids City (kedai berhampiran Sutera Mall JB)

2 comments:

  1. salam ummi..nk tnye.botol susu tomme tippee muat ke masuk dlm steriliser & warmer jingle jungle? prestasi jingle jungle bagus tak? saya da beli a few bottle TT tp nk beli warmer & sterilizer TT mahal la..

    reply to my email farahin.khosaini@gmail.com

    ReplyDelete
  2. macam mana nak guna warmer tu yer...
    saya baru beli tapi mcm x berapa faham la..

    kalau nak warm utk botol lampu nyer mcm mane yer..

    kalau boleh reply kat blog saya yer..
    www.gadisathome.my

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...