Dedikasi istimewa untuk permata hati kami...

Friday, January 14, 2011

Moh Kira Pergerakan Baby!

Klik untuk paparan lebih besar

Kalau korang (yang pregnant) selalu buat routine check up di klinik kerajaan mesti pernah nampak jadual dalam gambar di atas ni kan. Ni salah satu mukasurat dalam buku merah yang Kementerian Kesihatan keluarkan khas untuk pemeriksaan ibu-ibu mengandung.

Biasanya bila kandungan kita dah masuk 7 bulan, nurse akan ajar macamana nak kira pergerakan baby setiap hari. Caranya senang aje... Mulai jam 9.00 pagi setiap hari ibu kena alert dengan pergerakan baby dalam perut dan bila baby bergerak je ibu kena tanda di kotak-kotak kecil dalam jadual tu. Ibu kena pastikan baby bergerak maksimum 10 kali gerakan sehingga jam 9.00 malam (tempoh 12 jam/sehari). Bila dah cukup 10 kali pergerakan, ibu kena catatkan waktu terakhir kiraan 10 kali tu. 

Baby yang sihat biasanya akan bergerak lebih dari 10 kali dalam sehari. Misal kata dalam tempoh 12 jam tu baby kurang bergerak, atau pergerakan kurang dari 10 kali, ibu kena cepat-cepat ke hospital sebab mungkin keadaan baby dalam bahaya.

So, aktiviti tanda-menanda ni dah jadi favourite activity aku dah semenjak dua menjak ni. Tapi ada jugak hari-hari tertentu yang aku skip mengira disebabkan busy... Tapi walaupun aku tak tanda pergerakan pada hari tersebut, aku tetap alert dengan pergerakan baby sepanjang hari tersebut. Kalau korang tengok, waktu terakhir yang aku catatkan untuk kiraan cukup 10 kali biasanya sampai ke waktu petang aje... Itu tak bermakna selepas dari jam terakhir tu baby tak bergerak langsung. Dia tetap bergerak-gerak sampai dah tak terkira. Alhamdulillah baby aku sangat aktif... Mungkin sebab baby boy agaknya...

Jadi, ibu-ibu sekalian, pastikan korang jangan lupa menanda pergerakan baby macam yang aku buat tau. Especially bila kandungan dah masuk 7 bulan. jadual ni mungkin berguna untuk rujukan doktor dan nurse kalau ada apa-apa terjadi nanti.

2 comments:

  1. kak maz...eti pn tgh wat bende ni jgk skrg ni...hikhik... ei knape tarikh bln jan tu jd taun 2010 plk tu? da masuk 2011 nie... *wink2*

    ReplyDelete
  2. ha'ahla... hehe kak maz tak pasan...
    duk sedap tulis je... tak pk ape2 pun...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...